Na co lidé při servisu auta nejčastěji zapomínají?
Dohuštění rezervy, výměna oleje, případně kontrola brzdových destiček. Tím většina majitelů automobilů pravidelnou servisní prohlídku končí. Jenže údržba staršího automobilu je mnohem složitější a existují součástky, které si rovněž zaslouží pozornost. Jejich zanedbání může vést k vážným problémům.
Tlumiče
Náhradní díly musíte vybírat podle značky a typu vozidla. Tlumiče na Volkswagen mohou bezchybně fungovat pouze ve voze stejné značky a s ostatními součástkami je to stejné. A kontrolovat tlumiče pravidelně se rozhodně vyplatí, protože jejich opotřebení může mít za následek i vážnou autonehodu – opotřebované tlumiče zhoršují přilnutí k vozovce. I když výrobci většinou uvádějí životnost okolo 80 000 kilometrů, zaslouží si pravidelný servis.
Vložka vzduchového filtru
Mnoho řidičů opomíjí vložku vzduchového filtru. Jenže když se tato vložka zanese, omezuje se sání motoru a stoupne spotřeba paliva. Ideální interval výměny je jednou ročně. Podobné je to s kabinovým filtrem, přitom výměna stojí jen pár stovek.
Brzdová kapalina
Brzdová kapalina by se měla měnit každé dva roky. Čím je starší, tím je její bod varu nižší, což přímo ovlivňuje práci brzd. Brzdy pak neumí vyvinout potřebný tlak a auto se chová, jako by mělo poddimenzované brzdy. Problém se zhoršuje v létě.
Nevyvážená kola
Přezouváte kola svépomocí? Pak se vystavujete problému s nevyváženými koly. To zhoršuje stabilitu a ovladatelnost a samozřejmě také zvyšuje jejich opotřebení. Alespoň jedno přezutí ročně by auto mělo absolvovat v servisu, kde kola převáží.
Olej a brzdové kotouče
Ani převodový olej či olej v diferenciálu nevydrží věčně. U starších aut může docházet k jejich úniku, což může mít za následek poškození auta. Pokud netušíte, jak na tom tyto kapaliny jsou, poraďte se ve svém servisu.
Opotřebované brzdové kotouče se projevují vlněním a chvěním. Pokud jsou až příliš tenké, mohou prasknout, zablokovat kola a způsobit smyk. Naštěstí tento díl není tak často opomíjený jako jiné.